V medijih
Updejt glede solidarnostnih aktivnosti v zvezi z finančnim izčrpavanjem nekaterih aktivnih rogovk in rogovcev.
Živa sila.
Napovedi.
The story of an autonomous political, cultural and social space in Ljubljana, Slovenia
The fragile and tense relationship between cultural practices and urban development can be best observed in urban spaces of transformation. One such space is Rog, a former bicycle factory in Ljubljana.
Zgodovina Roga sega v leto 1871, ko je zemljišče kupil podjetnik Ivan Janesh in na njem zgradil manjšo zgradbo ter začel s strojenjem kož. Proizvodnja in zgradbe so se tekom let širile in slabih 30 let kasneje je tovarno kupil Karl Pollak, ki je bil takrat že znan in uspešen trgovec z usnjem. Nadgrajen obrat je deloval do gospodarske krize v 30. letih prejšnjega stoletja. Leta 1937 je Pollak bankrotiral. Takrat je podjetje prešlo pod prisilno upravo Mestne hranilnice. Vzrok je bila prezadolženost podjetja.
Festival uličnega gledališča Ana Desetnica letos gostuje v Tovarni Rog. Glede na dogajanje preteklih treh tednov je povezava med tem že tradicionalnim festivalom in Avtonomno Tovarno Rog ključna, saj nakazuje možnost samoiniciativnega sodelovanja in gostovanja na območju Tovarne, s čimer se izkazuje podpora rogovskemu delovanju. Tovarna Rog deluje!
Marina Gržinić: Kritika stališč dr. Gregorja Tomca, zapisanih v intervjuju za Delova Ozadja dne 13. 6. 2016 v zvezi z dogodki, povezanimi z Rogom in Mestno občino Ljubljana v času od 10. 6. 2016 do danes
Stališča v intervjuju, v katerem se Tomc sprašuje, ali gre tukaj res za javni interes – češ da so zahteve Rogovcev, ki so leta 2006 v centru Ljubljane zasedli zapuščeno tovarno, ki je tam samevala najmanj 15 let, nelegalne –, moramo takoj analizirati. Gre za novo razmerje sil in logiko v javnem diskurzu in množični medijski realnosti Slovenije. To razmerje odpre številna vprašanja, jaz pa se bom osredotočila le na dve, ki sta po moji presoji najbolj zaskrbljujoči.
Nekaj drobnih komentarjev k dogajanju v Rogu
V zvezi z dogajanjem, ki ga je sprožil poskus nasilne izpraznitve Roga, bi na hitro opozoril na troje. Prvič, na privatizacijo nasilja. Ena od temeljnih značilnosti moderne države je monopol nad legitimno uporabo sile. Poenostavljeno rečeno, znotraj države ima edino policaj ta privilegij, da lahko – pod natančno določenimi pogoji, v skrajni sili in po obče veljavnih pravilih – tepe človeka. Če zato policija vseh časov in režimov načeloma ne prenese česa, potem ne prenese tega, da bi se kdo drug razen nje fizično spravil nad ljudi. To bi bilo banditstvo, nekaj podobnega kot organizirani kriminal, ki bi bil po svojem pojmu toliko bolj nezaslišan, ker bi ga organizirala država sama. Državni kriminal. Kriminalna država.
S profesorjem in aktivistom Andrejem Kurnikom se pogovarjamo o tem, kaj je prvim uporabnikom Tovarne Rog sploh pomenil koncept začasne rabe in zakaj na to temo ni nikoli prišlo do podpisa pogodbe med MOL in Tovarno Rog. To je pomembno zato, ker je „začasna raba“ eden glavnih argumentov, ki jih MOL uporablja za utemeljitev nujnosti odhoda dosedanjih uporabnikov in za legitimacijo lastnih dejanj.
Pismo podpore Avtonomni tovarni Rog
Naše mesto je vsak dan lepše. Popravili so ceste, zasadili parke in v parke postavili klopi za starčke, za otroke pa gugalnice. Sezidali so mnogo novih hiš, vse druge so pobelili, stare hiše pa so sklenili podreti. Tako staro hišo imajo tudi v Rumeni ulici. (Ela Peroci)
Naše mesto je vsak dan lepše. Postavili so stadion, ob ceste nasadili zelenje, starčki prisedajo h Kavalirju, mladi pa se vozijo na bicikLJu. Dobili smo skupen prometni prostor in mostove. Predvsem mostove.
Risanka želi podpreti mestno občino, ki se sedaj, v časih konjunkture, loteva novih infrastrukturnih projektov. Projektov, ki bodo mestu sedmerih gradbenih jam ob reki sedmerih imen vtisnili pečat za naslednja stoletja. V ta namen bomo izdelali načrt prenove magistrata, saj takšna srednjeveška stavba kot je sedaj, pač ne more služiti upravljanju najlepšega mesta na svetu!
Eva Bahovec (profesorica filozofije) izpostavlja širši kontekst v katerega se vmešča vprašanje Roga: kaj je revolucija, kaj je kritika, kaj je moderna filozofija? Odgovor je enoznačen: gre za to, kako ne biti vladan, v življenju, v mišljenju in v bivanju. V ospredje je potrebno postaviti kategorijo odpora: prav mi, prav na tem mestu, v Tovarni Rog.
Tamkajšnje dejavnosti so že zdavnaj presegle “uporništvo brez razloga” in “mladostniško levičarjenje”. Mladim je pomembno, da sami odločajo in sami napolnjujejo prostor z novimi idejami. In pri tem jih je potrebno pustiti pri miru. "Naj nas pustijo pri miru ko mislimo": to je boj proti neumnosti, škodovanje neumnosti. Ni mogoče vsega videti, niti misliti, od vsepovsod. Mesto, kjer je mogoče bivati in misliti, si je potrebno soustvariti.